İran sinemasının önemli isimlerinden Cafer Penahi, özellikle 2010 yılında film çekmesinin men edilmesinden sonra yaptığı hemen her filmle isminden söz ettiriyor. Penahi, son olarak Berlin Film Festivali’nden Altın Ayı ödüllü Taksi Tahran (Taxi, 2015) filmiyle gündeme geldi.
Penahi’nin seksenli yılların sonunda başlayan sinema serüveni, gerek ülkesinin gündelik siyasetinden gerekse yönetmenin şahsi gündeminden kaynaklanan pek çok kırılma noktası barındırıyor. Penahi’nin farklı dönem ve koşullarda ürettiği filmler, farklı şubeler hâlinde incelemeye tabi tutulduğunda ortaya çıkan spektrum yalnızca Penahi sineması için değil, İran sineması ve hatta diğer Batı-dışı toplumların sanatsal üretimlerinde yüzleşmek zorunda kaldıkları sorunsallar hakkında veriler barındırıyor. (Aybala Hilal Yüksel)
Yazının tamamını Hayal Perdesi’nin 47. sayısında okuyabilirsiniz.